یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۳

در نشست رسانه‌ای مطرح شد؛

طباطبایی‌نژاد: جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه ای هیأت انتخاب ندارد/ ۱۵۰۰ اثر از ایران و ۴۰ کشور ارزیابی می شوند

محمدمهدی طباطبایی نژاد در نشست نهمین جشنواره فیلم کوتاه 100 ثانیه

نشست رسانه‌ای نهمین جشنواره بین‌المللی «فیلم‌های 100 ثانیه‌ای» امروز با حضورطباطبایی‌نژاد؛ دبیرهنری و قربانی؛ دبیر اجرایی جشنواره در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد. وی در این نشست به نبود هیأت انتخاب در جشنواره فیلم های 100 ثانیه اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس،  نشست رسانه‌ای نهمین جشنواره بین‌المللی «فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای» امروز با حضورسیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد؛ دبیرهنری و علی قربانی؛ دبیر اجرایی جشنواره در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد. طباطبایی نژاد در ابتدای این نشست با بیان اینکه این جشنواره از روز چهارشنبه؛ هفتم اسفند در تهران و ۹ مرکز استان کشور برگزار می شود، اظهار داشت: عنوان سینمای اخلاق، زینتی است که جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای به آن آراسته شده است.

 

وی در ادامه بیان کرد: جشنواره فیلم‌های صدثانیه‌ای همچون تک بیت‌ها در ادبیات هستند و پیام مورد نظررا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مخاطب می‌رساند از همین منظر و با توجه به نیاز زندگی امروز این جشنواره ضرورت زندگی آینده بشر است.

 

مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با بیان اینکه مدیران اصلی شبکه‌ها، مخاطبان هستند، در رابطه با ضرورت فیلم های صدثانیه‌ای عنوان کرد: فرصت های شهری زیادی همچون چهارراه‌ها و یا مترو برای نمایش این فیلم ها وجود دارد، در کشوری مثل انگلیس شبکه bbc فیلم های مورد نظرخود را در بیلبوردهای شهری معرفی می‌کند، نمایش خانگی، پیش پرده سینما و گنجاندن فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای در کنداکتور پخش شبکه‌های سیما بهترین فرصت برای نمایش این فیلم‌ها ایجاد می‌کند.

 

طباطبایی‌نژاد یکی از مهمترین اتفاقات جشنواره نهم را عدم حضور هیئت انتخاب دانست، و در این رابطه تصریح کرد: برخلاف رسم معمول جشنواره‌ها در ایران و مطابق با استانداردهای جهانی ما در جشنواره امسال هیئت انتخاب نداشتیم بلکه انتخاب فیلم‌ها در جشنواره توسط ستاد اجرایی و دبیر جشنواره به همراه جمعی از کارشناسان مهمان صورت گرفت.

 

دبیر هنری جشنواره، در خصوص داوری بخش سینمای اخلاق این جشنواره نیز اظهار داشت:  این داوری توسط ۵۰ كارشناسان از میان ۲۲ اثر برگزیده فیلمسازان فیلم اولی سی و دومین جشنواره فیلم فجر در بخش های بهترین كارگردانی، بهترین فیلم نامه نویسی، بهترین فیلم و بهترین و یا بازیگری صورت می گیرد. سازمان توسعه سینمایی سوره بر این اساس مشغول جمع كردن آراست تا  بر اساس فراوانی آرا ، برگزیدگان این بخش مشخص شوند.


وی افزود: بررسی آثار این دسته از فیلمسازان به این دلیل اتفاق می افتد كه هم تشویقی برای تولیدات سینمای اخلاق گرا محسوب شود و هم توجه، اهمیت و تقدیر نسل جوان فیلمسازان به عنوان آینده سازان سینما مورد توجه قرار گیرد.

 

طباطبایی‌نژاد در ادامه به جوایز جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ اشاره کرد و گفت: در بخش مسابقه ملی یک جایزه نقدی به مبلغ ۷ میلیون تومان داریم که به کارگردان بهترین اثر داده خواهد شد. همچنین در بخش داستانی یک تندیس به بهترین کارگردان اثر، در بخش انیمیشن دو دیپلم افتخار و دو میلیون تومان جایزه نقدی به اثار برگزیده تعلق خواهد گرفت. جایزه سینمای اخلاق به فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای تعلق نخواهد گرفت و این جایزه به یکی از فیلم‌های سی و دومین فیلم فجر تعلق خواهد گرفت.

 

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای تجربی به جایزه حمایتی این مرکز اشاره کرد و گفت: جایزه حمایت مرکز گسترش برای حمایت از تولید فیلم‌های بعدی کارگردانان است که مرکز گسترش مبلغ ۴۰ میلیون تومان را برای این موضوع در نظر گرفته است.

 

علی قربانی، دبیر اجرایی جشنواره نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: تعداد کل شرکت کنندگان در بخش ملی و بین‌المللی جشنواره؛ ۱۴۷۲ نفر بود که ۱۵۱۳ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. از این میان ۱۳۸۲ نفر در بخش ملی با تعداد ۱۳۶۸ اثر و ۹۰ نفر از ۴۰ کشور و با تعداد ۱۴۵ اثر در بخش بین‌المللی حضور داشتند.

 

وی ادامه داد: در نهایت از مجموع تعداد فیلم‌های رسیده تعداد ۹۴ اثر به بخش مسابقه‌ی ملی و ۱۰۶ اثر به بخش غیررقابتی جشنواره راه پیدا كرده‌اند. تعداد ۴۰ كشور در بخش بین‌الملل در جشنواره حضور داشته‌اند و در بخش سینمای ملی بیشترین شركت كننده از تهران با ۷۱۱ اثر بوده است.

 

قربانی در رابطه با سانس های نمایش فیلم ها در جشنواره عنوان کرد: بخش سینمای ملی سه سانس A، B، C خواهد داشت كه در سه نوبت در پردیس سینمای آزادی اكران می شود، آثار در بخش غیررقابتی نیز در سه سانس D، E، اكران خواهد شد. همچنین بخش سینمای بین‌الملل یك سانس و با ۴۱ اثر از بیست كشور و یك سئانس نیز به ۲۵ اثر كودك و نوجوان اختصاص خواهد داشت.

 

دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم صد خاطر نشان كرد:  سه سانس نیز با عنوان «ره‌آورد» خواهیم داشت كه ۱۳۳ اثر از آثار دوره‌های گذشته‌ی جشنواره انتخاب شده است. در دو سانس نیز آثار سینمای كوتاه ژاپن به روی پرده سینما خواهد رفت.


قربانی در رابطه با نمایش آثار در کشور امارات عنوان کرد: مكان اكران آثار در دبی هنوز مشخص نشده است اما به احتمال زیاد باشگاه ایرانیان در دبی است. همچنین استان‌های خراسان شمالی، زنجان، گلستان، مازندران، سمنان، قم، اصفهان، كردستان و بوشهر ۹ استانی هستند كه آثار را همزمان با تهران نمایش می‌دهند.


وی در رابطه با مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره افزود: افتتاحیه نهمین جشنواره فیلم صد در شهر بوشهر برگزار می‌شود، همچنین اختتامیه جشنواره نیز در شهر تهران ۹ اسفندماه در ساعت ۱۸:۳۰ در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار خواهد شد. جوایز در بخش مسابقه ملی و جایزه ویژه ۱۴۰۴ خواهیم داشت البته تعداد آثار رسیده در بخش ویژه ۱۴۰۴ به لحاظ كمی قابل ملاحظه نبود و به همین دلیل تنها به یك اثر جایزه ویژه اهدا خواهد شد،
همچنین جایزه ویژه دبیر جشنواره و سینمای اخلاق را خواهیم داشت. شورای فرهنگ عمومی نیز به پنج فیلم به انتخاب خود جایزه خواهد داد و همین‌طور مركز گسترش سینمای مستند و تجربی جوایز حمایتی را برای این جشنواره در نظر گرفته است.


قربانی تصریح کرد: در بخش بین‌الملل با جشنواره‌ فیلم‌های ۶۰ ثانیه‌ای دانمارك تعامل داشتیم كه منتخب دوره‌های گذشته‌ی جشنواره فیلم۱۰۰ ثانیه‌ی حوزه هنری در جشنواره به نمایش درآمد و همچنین از این به بعد در جدول برنامه‌های جشنواره دانمارك بخشی برای جشنواره فیلم‌های۱۰۰ ثانیه‌ی ایران اختصاص خواهد داشت، همچنین با جشنواره‌های كوتاه كوتاه ژاپن ارتباط داشتیم كه در این دوره دو سئانس به فیلم‌های این جشنواره اختصاص خواهد داشت، همچنین با موسسه سینوست استرالیا تعامل داشتیم و وحید واحد مدیر این جشنواره در كارگاه آموزشی نهمین جشنواره۱۰۰ ثانیه‌ مهمان ما خواهند بود. همچنین با جشنواره‌ بلاروس نیز تعامل داشته‌ایم و بخش برای آثار كوتاه این كشور در جشنواره اختصاص خواهد داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.